Predikan Tacksägelsdagen 2019

Denna söndag firade vi en ekumenisk gudstjänst i Den Haag tillsammans med Evangeliska Tyska kyrkan. Jag försökte mig på att predika på Tyska, gick väl si sådär, men publicerar här det Svenska manuskriptet.
Den insatte ser att vi utgår från en helt annan text än i den Svenska Evangelieboken. Texten här är istället 
Matt 15:21-28 En Kanaaneisk kvinnas tro.

Ibland är vi verkligen som barn. Ni vet, nyfikna på andra, på livet, men lite blyga och rädda och vågar inte riktigt. Som barnet som går ut i lekparken för att leka med sin nya röda boll. En boll är en jättebra leksak. Men efter ett tag är det lite tråkigt att leka ensam. Man kan liksom inte göra så mycket. Så kommer ett annat barn dit. 
– ”Kan jag också få leka med din boll?” 
Vi vet den första reaktionen:
– ”Nej! Det är Min boll!!”
Men efter ett tag så leker de alla tillsammans, för en boll är så mycket roligare att leka med om man är fler. 
Ibland stannar leken upp. Spelregler och regler diskuteras, och sedan fortsätter den. 

Lärjungarna i dagens text är lite likadana. De vet nu, för de har varit med Jesus ett tag, hur de ska göras och vad som förväntas. De vet spelreglerna. Så kommer den här främmande kvinnan. Som inte vet hur man skall uppföra sig och göra!
Pinsamt!! Fremdschämen! 
Och så vill hon dessutom ha del av Deras Jesus!  Upprörande!!

Idag är det val i Polen. Krafter är stora för att begränsa invandringen och sluta landet. Inget som är unikt för just Polen utan tongångar vi hör i fler och fler länder.
– ”De vet inte hur man skall uppföra sig!” 
– ”De kan inte spelreglerna!”
– ”Det är vårt land!”

Lärjungarna i dagens text fick se hur Jesus hjälpte även denna kvinna, denna främling som inte visste hur hon skulle uppföra sig. För Guds nåd räcker till alla. 
Vi som kristna vet att vi inte kan göra allt, men att vi alla kan göra något. Att vi kan vara generösa med Guds nåd, för den räcker till alla. 

Det är tillsammans som vi bygger en bättre värld.
Precis som barnen i lekparken har vi ibland olika uppfattning om spelreglerna. 
Ibland måste vi likt den kanaaneiska kvinnan i dagens text ta mod till oss och våga vara lite obekväma. 

Men i grunden vet vi och kan lita på att Gud finns vid vår sida och att hans Nåd räcker för alla. 
Att det är tillsammans som vi bygger en bättre värld.